FAQs

FAQ


  • Bosch artikelnummer börjar med 0 261 (bensin) eller 0 281 (diesel) Siemens artikelnummer börjar med S
  • Magnetti Marelli artikelnummer börjar med IAW
  • Ford-artikelnummer har 12A650 i mitten
  • Renaults artikelnummer börjar med HOM, 7700 eller 8200
  • Honda artikelnummer börjar med 37820
  • Toyota artikelnummer börjar med 89661 (men vissa är lite annorlunda)
  • Vauxhall artikelnummer börjar ofta med 90, 09 eller 55
  • VAG-artikelnummer har vanligtvis 906 eller 907 i mitten

Majoriteten av motorhanteringsfelen är INTE motorns ECU. Följaktligen kan inte bytet av motorns ECU bota felet. Det är bästa praxis att noggrant diagnostisera vad felet är, med särskild uppmärksamhet åt ljudanslutningar och gott underhåll av komponenter och sensorer.
Vi testar inte ECU. Du hittar företag som tillhandahåller en testtjänst. SE till att du är nöjd med testtjänsten de tillhandahåller och att den verkligen kontrollerar alla funktioner i din ECU.

Kontrollnummer motsvarar dina.
Det är mycket viktigt att byta ut liknande-för-liknande. Om artikelnumren är desamma laddas delen med identisk programvara och hårdvara, så att den kör din bil som tillverkaren avser.

Om artikelnumren är något annorlunda kan det hända att delen kör ditt fordon men inte som tillverkaren avsåg ELLER kanske inte alls.

De flesta fordon tidigare än 1995 har immobilisatorer separerade från motorns styrenhet och behöver inte kodas - Plug and Play.

ECU för fordon senare än 1995 måste kodas till motorhanteringssystemet av en kvalificerad bil tekniker

Om du köper ECU på egen hand är den vanligtvis överförbar men kommer att behöva kodas för att matcha fordonets säkerhetssystem. Detta måste göras av en bilelektriker med rätt programvara. Även om styrenheten är överförbar, måste du ändå se till att reservdelarnas ersättningsnummer helt matchar ditt.

Kodning säkerställer att fordonets startspärr känner igen olika ECU och öppnar ECU för att köra fordonet. Kodning kräver expertis från en kvalificerad bilelektriker som använder rätt programvara och utrustning.

ECU tidigare än 1995 är vanligtvis okodade och kan helt enkelt bytas ut och fungerar helt utan kodning eftersom de inte är kodade till bilens säkerhetssystem. Du måste fortfarande se till att reservdelarnas nummer helt matchar ditt.

Om ditt sekundära fasthållningssystem (SRS) är inaktiverat måste du återställa din krockkuddemodul innan lampan släcks, vilket indikerar att krockkuddarna fungerar som de ska. Ett skannerverktyg kan användas för att ange problemet som orsakar att ditt krockkuddesystem fungerar felaktigt och rensa krockkoder och hårddata från krockkuddesystemet. Efter att krockkuddemodulen har reparerats och installerats om kommer många fordon att känna att det inte längre är något problem och ljuset släcks.

Innan du kopplar bort krockkuddens styrenhet är det viktigt att koppla ur bilens batteri. Om du kopplar bort krockkuddsenheten utan att koppla ur batteriet kan det orsaka krockkuddarna att explodera eller skada datorsystemet. När du har kopplat bort den positiva batterikabeln bör du vänta i tre minuter innan du tar bort datormodulen. När SRS-systemet är urkopplat från kabelanslutningarna kan du ta bort och återställa krockkuddemodulen på ett säkert sätt.

Har du bytt ut din immobilizer kommer bilen kräva att du kodar in en ny nyckel. Om inte du klonar din gamla bils uppgifter till den nya immobilizern, kommer bilen fungera med de gamla nycklarna. Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Om din krockkuddslampa försvinner efter att du startat bilen ska dina krockkuddar fungera korrekt. Krockkuddar sprids inte ut vid varje olycka, och krockkuddemodulen och stötsensorerna arbetar tillsammans för att avgöra vilka olyckor som kommer att utlösa krockkuddesutlösning. Din bil tar hänsyn till hastighet, närvarosensorer och olycksriktning när ditt fordon är inblandat i en olycka.

Om din bil inte har nått en viss hastighet, vanligtvis mellan 8-14 km/h, kommer dina krockkuddar inte att spridas för att undvika att skada förare eller passagerare vid en låg hastighetskrasch. Om passagerarsätet inte upptäcker vikten av en vuxen, kommer din passagerarkrockkudde inte att lossas. Krockkuddar tar också hänsyn till kollisionsriktningen genom stötsensorer. Om ditt fordon slås från sidan kan sidokrockkuddar lossna medan frontkrockkuddar förblir intakta.

Du kan även hitta ECU styrenhet som säljs separat eller som ett helt komplett kit till din bil (ECU + Nycklar + Tändningslås + Immobilizer + Mätarhus och eventuellt dörrlås cylinder). Hittar du ett sådant kan du byta ut alla delarna och starta bilen utan någon som helst programmering eller kodning av din bil. Förutsatt att det stämmer överens med din ursprungliga ECU artikelnummer. Hela uppsättningar är inte alltid tillgängliga, fråga oss om hjälp så kan vi försöka hitta en komplett sats till dig.

Vi utför strypning med ABS-Safe genom motorstyrdonet (ECU, PCM, ECM, DME). Godkänt intyg, signerad med QR-kod och upplagd på vår hemsida för verifikation ingår vid strypning hos oss!